داروهای جدید دیابت با اثرات مثبت بر وضعیت قلبی بیماران

 24 ژانویه 2017- تحقیقات اخیر بر روی داروی Jardiance یا empagliflozin که با افزایش دفع قند از طریق کلیه‌ها به کنترل قندخون کمک می‌کند و Victoza یا liraglutide که یک عامل هورمونی است، نشان می‌دهد این داروهای جدید به کاهش حملات قلبی، سکته و مرگ و میر بیماران مبتلا به دیابت کمک می‌کنند.

 دکتر تراویس ویلسون از بیمارستان قلب و عروق Canonsburg می‌گوید: کاهش حوادث قلبی عروقی با مصرف این داروها، پیشرفت بسیار بزرگی است، این نتایج مانند نتایجی است که در استفاده از استاتین‌ها حاصل می‌شود، که در حقیقت یک پیشرفت بسیار چشمگیر محسوب می‌شود.

دکتر Bononi از بیمارستان غدد درون ریز West Penn می‌گوید: دانشمندان تصور می‌کردند که این نتایج احتمالاً به دلیل کاهش قندخون در بیماران است اما به احتمال زیاد این نتایج حاصل اثرات مستقیم این داروها بر فشارخون و وزن بیماران می باشد. این نتایج حاصل دو مطالعه‌ی دوسوکور بر روی  هزاران بیمار مبتلا به بیماریهای قلبی بود که بطور تصادفی تحت درمان با این داروها و یا پلاسبو قرار گرفتند.

 سوالی که باقی می‌ماند اینست که آیا این اثرات مختص یک داروی خاص یا گروه خاصی از داروهای دیابت است و هزینه‌ی آن چقدر است؟

دکتر Bononi می‌گوید: احتمالاً این درمانها گران هستند بنابراین شما باید همه‌ی خطرات و مزایای  استفاده از این داروها را برای اتخاذ تصمیم برای تجویز آنها، بررسی کنید.

 دکتر Wilson می‌گوید: این مطالعات در سطح بالینی انجام شده‌اند و من مطممئن هستم که درمطالعات آتی محققان به بررسی هزینه‌های آنها خواهند پرداخت.

Jardiance از خانواده ی دارویی SGLT-2 inhibitors است و Victoza از خانواده ی داروهای incretin mimetics می باشند

منابع:

pittsburgh.cbslocal.com/2017/01/24/new-diabetes-medications-having-positive-effect-on-patients-hearts/

https://www.drugs.com/drug-interactions/jardiance-with-victoza-3548-16721-3189-14350.html